VUNU Podcasts x DAAVS // Dávid Koronczi: Bistro u slepačej nôžky

2012_VUNU_PODCAST_BISTRO_VIZUALY_A_1.jpg

Poviedka Bistro u slepačej nôžky je text, ktorý vznikal pozvoľna počas celého pandemického roka 2020. Príbehom nás prevádza poskakovanie v čase. Presuny po plochách reálnych zážitkov, predstáv, túžob
i sprítomnenie fiktívnych spomienok. Hlavnými indíciami k čítaniu deja sú čierno-šedé chlpaté mušky, rodičovstvo, vietnamské vnútrozemie, mažiar, alebo Cerová Vrchovina. Táto asambláž miest a nálad tvorí kulisu pre trúchlenie za detstvom a prijatie role otca. Je to dopis hlbokej lásky i smútočný prejav nasiaknutý pátosom a neistotou z budúcnosti. 

“Odsúvam nábytok, chladničku, stôl. Vypáčim podlahovú krytinu a odpílim podložené drevotrieskové dosky. Odkrývam tento chirurgicky vyrezaný kus nášho domu presne pod miestom, kde obvykle stojí jedálenský stôl. Vzrušujúce. Pripadám si ako Fiorelli otvárajúci hermeticky uzavretú pec, do ktorej nevnikol ani len ten najjemnejší prášok zo soptiaceho Vesuvu a objavil tak 81 zčernalých pecňov chleba. V identickom poradí, v akom boli 23. novembra roku 79 vysádzané. Chvíľu sa nič nedeje, je ticho.“

Dávid Koronczi tento text zhudobnili s maliarom, performerom
a zvukovým experimentátorom Erikom Pánčim v predvianočnom čase roku 2020 špeciálne pre VUNU Podcasts v rámci digitálnej série výstupov festivalu DAAVS // Dni aktuálnych audiovizuálnych stretnutí, ktorý košický kolektív VUNU organizuje každoročne. Tomuto záznamu predchádzalo živé zhudobnené čítanie poviedky v brnenskej galérii TIC koncom septembra.

Koncept, text, čítanie: Dávid Koronczi
Hudba, mix a mastering: Erik Pánči
Špeciálne poďakovanie: Zuzana Janečková, Katarína Hládeková, Martina Szabóová, Zoja Koronczi, kolektív Galérie TIC v Brne a VUNU
Partneri: Mesto Košice, Creative Industry Košice

Poviedka Bistro u slepačej nôžky je text, ktorý vznikal pozvoľna počas celého pandemického roka 2020. Príbehom nás prevádza poskakovanie v čase. Presuny po plochách reálnych zážitkov, predstáv, túžob i sprítomnenie fiktívnych spomienok. Hlavnými indíciami k čítaniu deja sú čierno-šedé chlpaté mušky, rodičovstvo, vietnamské vnútrozemie, mažiar, alebo Cerová Vrchovina.

david_12-scaled.jpg

Som grafickým dizajnérom, kurátorom, kultúrnym organizátorom a umelcom.
Vo svojej praxi sa naprieč médiami
a prístupmi cítim motivovaný prepájaním každodennosti s umeleckými stratégiami
a (ľudskými i neľudskými) komunitami navôkol. Zaujíma ma, ako vieme kultúrou skúmať svoje blízke okolie i geopolitické vzťahy. Hľadám odpovede na vnútorné otázky svojej vlastnej identity, ale premýšľam aj o planetárnych vzťahoch tak, aby sme žili udržateľnejšie a vyrovnanejšie. Hľadám zážitky a príbehy, ktoré vedú ku kritickému mysleniu. Svoje autorské projekty väčšinou tvorím kolektívne, prizývam umelkyne a hudobníkov, teoretičky a mysliteľov... Teší ma medziľudská
i medzidruhová spolupráca. Vyrastal som
v Lučenci, do ktorého sa pracovne aj ľudsky rád vraciam. Pôsobím najmä v Bratislave, ako člen redakčného kolektívu angažovaného kultúrneho mesačníka Kapitál a ako asistent Martina Piačeka v Ateliéri vvv na katedre intermédií VŠVU. S partnerkou Martinou
a dcérou Zojou sme čerstvo zabývaní
v rodinnom dome v Bernolákove.


Dávid Koronczi
©New Translation 2020

Previous
Previous

Od moderny po koncept #04: Ruská avantgarda

Next
Next

Nová séria podcastov VUNU Gallery x New Translation: Od moderny po koncept